
THEiirts El

TUESDAY, NOVEMBER 8, 2005

at New Uork Einto

Proposed Legislation May Affect Future of Public-Access Television
By FELICIi LEE

One recent afternoon, in a small
brownstone dwarfed by the shine and
sprawl of the nearby Time Warner
Center in Midtown Manhattan, Joel
Igartua got ready for his close-up.
The 18-year-old high school senior
was honing his interview skills and
mastering video camera basics to
make public service announcements

for Manhattan Neighborhood Net-
work, a public-access television sta-
tion.
"People should have the right to

make their own shows," Mr. Igartua
said. "TV is powerful. Everyone
watches TV."
For every hour of "Desperate

Housewives" on ABC, the nation's
3,000 public-access television chan-
nels present dozens of hours of local
school board meetings, Little League

games and religious services. Not to
mention programs like "The Great
Grown-Up Spelling Bee," a spelling
bee for adults that raises money for
the Kalamazoo, Mich., public library,
and "Fruta Extrena," a bilingual gay
talk show in New York City.
Now, though, the future of the

channels deemed "electronic soap-
boxes" in 1972 by the Federal Com-
munications Commission is uncer-
tain, as proposed legislation about

how the telecommunications indus-
try is regulated winds its way
through Congress.
The main concern for public-ac-

cess advocates is that the law pre-
serve the ability of municipalities to
negotiate franchise agreements for
cable television. Those agreements
pay for the public-access programs
and allow municipalities to deter-
mine how many channels they want
and allow public access program-

mers like Manhattan Neighborhood
Network to train nonprofit groups to
produce their own shows. The pro-
posed legislation varies in its specif-
ics, but several bills aim to allow
more video-services competition —
easing the way for telephone compa-
nies to compete for the franchises —
and minimize regulations for fran-
chises. Advocates of the legislation
say that the fears of the demise of
public access are exaggerated and

that some local control of franchises
is written into the bills.

Currently, most cable franchise
agreements include a franchise fee
paid by cable providers for using city
property, putting millions of dollars
in city coffers, some of which can be
used for public-access channels.
Some agreements also provide ex-
plicit financing and support for the
community's use of the cable sys-

Contivued on Page 7

A Writer's
CuriouF f

.4,11..

-

THE TV WA

ssed



E2

"BANDERAs AND ZETA-JONES SHOOT UNDENIABLE
SPARKS ACROSS THE SCREEN ONCE AGAIN."

Larry Ratliff. SAN ANTONIO EXPRESS-NEWS

ANTONIO BANDERA8 „CATHERINE ZETA-JONES

THE LEGEND OF ZORRO

SP1C LAS
FS IR LI\MIS.T I" WRIT sony.com/Zorro PG <ED.

COLUMBIA-,
PICTURES

NOW PLAYING
MANHATTAN

LOEWS THEATRES
*42ND STREET
E WALK* AN
421412 St iS 8TH AVE.
IN TIMES SOu.NIE
BOO-ENIDANGO 8775
I. 1:30, 2, 4,4:30.
5:10, 7:05, 7:30, 8:40,
10:05, 10:30

LOEWS THEATRES
*84TH STREET
THEATRE AW
BROADWAY .5
134TH STREET
BOO-FANDANGO 8773
12:35, 115, 3:40, 5:30, 10E1175 TRES

6:45. 9. 9:45 *

*LOEWS
34TH STREET M
BETWEEN 0TH AND
9TH AVENUES
800-FANDANGO 8771
11:1566( 1;15, 2:30,
3'30. 8.7. ':I0, 10:10

LOEWS 1W AIRES

*KIPS BAT
THEATRE M
2ND AVENJE
32ND STR ,ET
800FAND kNGO 8776
1, 4, 7:15, 1025

UNITED ARTISTS 
300A

*64TH AND
END lilt 1:15,
2087 AVENUE AT
64TH STREET
800-FAND9NGO 8626
I 4,7:20. 10:70

(AIRES ;2
EET

8770

ONEPLDI ODEON LOEWS THEATRES
/ALPINE SEVENPLEX BAY TERRACE
800-FANDANGO 8762 BAYS1DE

800-FANDANGO 8781
UNITED ARTISTS

*COURT STREET
STADIUM 12 111U
BROOKLYN HEIGHTS
B00-FANDANGO #615

CINEPLIDC ODEON
/KINGS PLAZA
SMPLO
BOO-FANDANGO 8763

NATIONAL AMUSEMENTS
LINDEN BLVD.
MULTIPLE( CINEMAS
277-0303

TIVE ENT
KENT TRIPLEX

LESSER
/CENTER CINEMAS
SUNNYSIDE 361-6869

NATIONAL AMUSEMENTS
COLLEGE POINT
MULTIPLEX CINEMAS
WHITESTONE 886-4900

UNITED ARTISTS
/CROSSBAY if
OZONE PARK
800-FANDANG0 8631

LESSER
/DOLIGLASTOM
MOVIEWORLD OWNS
DOUGLASTON 423-9200

CINEPLEX 00EON
/FRESH MEADOWS
CINEMAS
BOO-FANDANGO 8765

ENT
FLEX

LEL

zzura 
FLORIN-CREATIVE

*BELUAORE
PLAYHOUSE AU
BELLMORE 783-5440

NAT10414.5L AMUSEMENTS
*BROADWAY
MULTIPLEX CINEMAS
HICKSVILLE 935-5599

(LEA/VIEW CINEMAS
FRANKIJN SOUARE
CINEMAS 777-F1LM 8899
LESSER

/GLEN COVE CINEMAS
GLEN COVE 671-6669

CLEARVIEW ONEVV1S
/GRAND AVENUE CINEMAS

aALDwity 777-FILM 8980

CLEARVIE1V CINEMAS
/HERRICKS CINEMAS
NEW HYDE PARK 77788,M 8879
CREATIVE ENT.
LONG REACH CINEMA 4
179 EAST PARS AVENUE
LONG BEACH 431-2
,UNITED ARTISTS

THE NEW YORK TIMES, TUESDAY, NOVEMBER 8, 2005

ROLLING STONE

"HI LAKI U

ST RATES
FILM COMPANY

PRIME
PG-13 UNIVERSAL

0 2C105 UNIVERSAL STUDIOS \-25

MANHATTAN

MAC
• EMPIRE 25

4250 ST BET. 7TH &
8TH AVE.
212.398.3939
1:45, 3:20, 4:35, 5:50.
7:19, B:25, 9:50.10:50

• LOEWS UNCOLII SQUARE
SWAY & 68174 ST
800.FANDANGO *777
1:40, 4:26, 730 10:20

LOEWS 72ND STREET EAST
350 AVE 97290 ST
800.06999*00 *772
1:45, 4,30 7:15, 10
• LOEWS RIPS RAT THEATRE

2ND AVE. AT 32ND ST.
1300 FMICANGO #776
1205, 2:555:35
8:13,15:50

CLEARV1EW CINEMAS
•CHELSEA CINEMAS
23RD ST. BET. 7TH &
8TH AVE.
212.979.0t0W *597
12, 1:15,2:30, 3:45, 5:15,
6:30,8, 9:15, 10:30

CITY CINEMAS
•VILLAGE EAST CINEMAS
2ND AVE. & 1219 ST.
777.RLIA *922
12. 1:10,2:20, 3:20, 1:15,
5:35,7, 7:50, 9:20, 10:10

REGAL CINEMAS
• BATTERY PARK STADIUM 11

WEST SIDE HWY. IR
RESET ST.
BOO.FANDANGO *629
12:10, 2:35, 5:05,
7:35, 10:05

BRONX

LAZA 718.320.3020

STATEN ISLAND

UNITED MUSTS THEATRES
• ALL STATEN IMAM 18

800 FANDANGO #636

110"-

BROOKLYN NASSAU

ADM NATIONAL AMUSEMENTS
*DIE PASION THEME • BROADWAY
PARK SLOPE/ WINDSOR MULTIPLEX CINEMAS
TERRACE 718.369.0838 BROADWAY MALL

UNITED ARTISTS THEATRES HICKSVILLE

i SHEEPSREAD BAY 516.935.5599

800.F8MANGO t614 CINEPLEX ODEON
/ FANTASY coleusamnim. ROCKVILLE CENTRE
800.FANDANGO t782

▪ LORIS RAY TERRACE
BAYS/DE
BOO.ANDANGO #781
UIRTED ARTISTS THEATRES
• BRANDON CINEMAS

FOREST HILLS
800 FANDAhG0 t621

• DOUBUSTON NOVIEMORLD
DOUGUSTON 718.123.9200
UNM1) ARTISTS THEATRES

*KAUFMAN ASTORIA
STAMM 11
3811I STREET AT
3511I AVE NUE
8001ANDANGO t623

WINN STREET CINEMAS
263 4828

/ GM COVE
GLEN DOVE
516.671 6668

NATIONAL AMUSEMENTS
•GREEN Acias emus

VALLEY STREAM
516 561.2100
CLEARVIEW CINEMAS

• HERRICKS CINEMAS
NEW HYDE PARK
777 FILM #879

• MERRICK CINEMAS
MERRICK WESTBURY
516.62311 BOO.FANDA

• LOEWS NASSAU
IA ETROPLEX
LEVITTOWN
800 FANDANGO #768
LOEWS RACEWAY
THEATRE
WESTBURY
800 FANDANGO #788
• SEAFORD CINEILLS

SEAFORD
516.409.8700

CLEARVIEW MIMS
• SOINIDYTEW Cl/HAILS

PORT WASHINGTON
777.FILM #881

CLEARVIEW CINEMAS
• SQUIRE CINEMAS

GREAT NECK
777.F1LAI *876
UNITED ARTISTS
THEATRES
WESTBURY ST

CIE
• N

ra-

•

Arts, Briefly
Compiled by Lawrence Van Gelder

Award for Joyce Carol Oates
Joyce Carol Oates was named the win-

ner yesterday of the Prix Femina, a major
French award for foreign literature, Agence
France-Presse reported. Ms. Oates, right,
was chosen for her novel "The Falls" (Ecco/
HarperCollins). With Niagara Falls as its
backdrop, it explores the American family
and society in the mid-20th century. Orhan
Pamuk, a Turkish author, won the Prix Me-
dicis for his novel "Snow" (Alfred A. Knopf).
Read by many as a critique of Islamist cul-
ture, it tells of the homecoming of a Turk
who has lived for a decade in Frankfurt. The  
Medicis prize for best French work went to
the Belgian author Jean-Philippe Toussaint for "Fuir" ("Escape"), a dream-
like novel set in Shanghai and Beijing and on Elba. The Femina for best
French work went to Regis Jauffret for "Asiles de Fous" ("Mental Asy-
lums"), about love and family relationships.

Rivals' Gimmicks Don't Stop ABC
The first Sunday of November

micks. But a live pr e
'Ilion viewers
" (ab

eps was full of attention-grabbing gim-
's "West Wing" (an estimated 9.6

ategory 7: The End of the
supremacy on Sundays.
etween 8 p.m. and 11

xtrerr-.'



roductive.
ok part in a new

slation of the Bible: she
on the Books of Ruth and Ju-

And now, at the same time she
repares a view novel, she is writing
a screenplay with the French di-
rector Claire Denis.
Such undertakings might be in-

timidating for some writers. But
what is evident is that Ms. NDiaye
has never lacked confidence. She be-
gan writing stories when she was 12,
though showed them to no one. In
fact, no one had read the manuscript
of "Quant au Riche Avenir," or "As
for a Promising Future," until she
mailed it to three French publishers
in 1984. The next day, Jerome Lindon
of the French publishing house Edi-
tions de Minuit arrived at her high
school with a contract to sign. She
was only 17.
"I can't say it changed my life be-

cause I was very young and I thought
it was normal for a publisher to ac-
cept a first book," she recalled. "Rec-
ognition is not something I thought
about. But I did not want an ordinary
life. I didn't want to be a teacher, like
my mother or my brother. I wanted a
life that would be a bit special."
As a guide, she plunged into world

• literature, drawn first by Henry
James and later counting Kafka, Na-
thaniel Hawthorne, William Faulk-
ner, Malcolm Lowry, Juan Rulfo,
Wole Soyinka among her favorites.
Most recently, she said, she was im-
pressed by "The Darling" by Russell

. Banks.
Her most recent book, "Self-Por-

trait in Green," has autobiographical
elements, including a description of a
painful reunion with her aged, blind
Senegalese father, who returned to
Africa when she was a child. But it is

. also peopled by mysterious women
"in green" who appear and disappear
— or perhaps do not even exist.
As so often with Ms. NDiaye's fic-

tion, then, the line between real and
imaginary is blurred. In her latest
play, "Les Serpents," for instance, a
boy is devoured by snakes. Or is he?
"What's to prove that at any moment
we only exist in someone else's
dream?" she asked.

1

REMEMBER THE NEEDIEST!

a

of
$55,000 light
achieved with a , 10 des e. co -
puter and some custom-tailored soft-
ware.
"The trickle effect of this gift, I

can't even get my hands around it,"
Mr. Wand said.
During a recent tour of the lighting

and sound control booth, Mr. Maag
described the clever use of automat-
ed lighting in a sequence of "Richard

rin Nord 1, experi-
while with how she

woulo enter, then the light cues were
programmed to place her in a dap-
pled pinpoint of light.
"It took five minutes to place the

lights," Mr. Maag said, whereas be-
fore the automation, he would have
had to take down instructions during
a technical rehearsal, then have a
technician come in before the per-
formance, crawl along catwalks and

his
theaters visit
was envy. Then t
buy the software.
"I've been truly am .v ed by the

uses that Bruce Wand and his band
of wizards have come up with for our
software," said Mr. Wobber, who
goes to Ashland twice a year.
Now, each year, around the middle

of the summer, Mr. Wand sends an
e-mail message to Mr. Schroeder

IS

he
1, the . ic di-

e restival, takes care to
re that it doesn't eclipse the

art, something she said was "over-
decorating."
"Don't take me too literally when I

say this, but I'm a great believer that
it's about the text and the actor and
some lights," she said.

William Bloodgood, the festival's
resident scenic designer, said: "The

espr
hotel r
gels each
friends who make t
them.)
When he watches the plays in Ash-

land, technology isn't the first thing
he thinks about.
"I suppose if some light went ba-

nanas in the middle of a perform-
ance, it would take me back to that
line of thought," he said. "But a good
play really sucks you in."

Proposed Legislation May Affect the Future of Public-Access Television
Continued From First Arts Page

tern. Public, educational and govern-
ment — or "PEG" — access channels
tend to be uneven in their quality and
production values. But, say advo-
cates, these shows are not meant to
sell products or just entertain, but to
mirror community interests and
needs.
"There has to be some portion of

the system open to public use, which
has public revenue supporting it,"
Anthony T. Riddle, executive direc-
tor of the Washington-based Alliance
for Community Media, said of his ad-
vocacy of public access. The group
represents 1,000 media centers na-
tionwide.

Yesterday, to take advantage of
election eve, thousands of public-ac-
cess channels nationwide were
scheduled to show one minute of vid-
eo snow simultaneously to protest
the legislative proposals, beginning
at 9 p.m., Eastern time. The alliance
is joined by the National League of
Cities and the United States Confer-
ence of Mayors in opposing any bill
that would strip local control of cable
franchises. Public-access advocates
are appealing to politicians and to
the public to hear their case.
The cable business has $60 billion

in revenue annually, and last year
cable operators paid $2.4 billion in
franchise fees, according to the Na-
tional Cable and Telecommunica-
tions Association, the cable indus-
try's principal trade association.
Under federal law, cities can col-

lect a franchise fee that is up to 5 per-

cent of the gross revenue generated
from the delivery of cable services.

With 33,000 local cable franchises
across the country, telephone compa-
nies are now pressuring the federal
government for speedier access to
franchises and fewer restrictions. In
Texas recently, SBC and Verizon got
that state to set up a uniform clear-
ing-house approach, meaning that
these companies can apply to the
state for franchises and do not have
to negotiate agreements with each
municipality separately.
"One of the big questions is, Is

there a place for public interest in
our media policy, or is it one size fits
all?" said Rick Ringer, the director
of community media at Manhattan
Neighborhood Network.
The National Cable and Telecom-

munications Association has not
weighed in on any specifics of the
proposed laws because it is too early,
said a spokesman for the association,
Rob Stoddard. The organization's
concern, he said, is that any new
rules on franchises apply to all video
providers, whether they are tradi-
tional cable providers or telephone
companies.
What advocates hope is not lost in

all the fights over politics and tech-
nology is their idea of public access
as a First Amendment right, espe-
cially for people and towns underrep-
resented on television. The local
franchise agreements, they said,
have provided a tried and true mech-
anism to handle customer com-
plaints, determine local program-
ming needs and deliver the money to
produce those programs.

Mr. Riddle said that the groups he
represents produced 20,000 hours of
new programs a week, using 1.2 mil-
lion volunteers and 250,000 communi-
ty groups in any given year. That's
more programming, he added, than
the broadcast networks combined.

"It's where we turn for a sense of
self," Laurie Cirivello, executive di-
rector of the Community Media Cen-
ter of Santa Rosa, said of the four ac-
cess channels in her Northern Cali-

'Is there a place for
public interest in our
media policy?'

fornia community of 150,000. The
channels feature locally produced
shows like "Mrs. Twizzleton's Magic
Garden," a children's program with
a local psychologist as host, and a
number of Spanish-language shows.

Ms. Cirivello noted that Santa
Rosa, near San Francisco, has no lo-
c al television stations.

Legislators say their bills are
needed because the current telecom-
munication laws did not foresee the
Internet explosion, or new video
technology like telephone service
over the Internet, and interactive
television.
The Video Choice Act, introduced

in the House by Marsha Blackburn,
Republican of Tennessee, has been
referred to the House Energy and

Commerce Committee. The Senate
version, introduced by Gordon
Smith, Republican of Oregon, and
Jay Rockefeller, Democrat of West
Virginia, has been referred to the
Senate Commerce, Science and
Transportation Committee. In the
Senate, a bill introduced by John En-
sign, Republican of Nevada, which
covers a broader range of telecom-
munications issues, is known as the
Broadband Investment and Consum-
er Choice Act.
"This legislation allows consumers
— not government bureaucrats — to
choose the best services at the best
prices," Senator Ensign said in an
e-mail message. The Ensign bill, now
also in the Senate Commerce, Sci-
ence and Transportation Committee,
has drawn the most fire from oppo-
nents, who say the House and Senate
versions of the Video Choice Act are
more flexible in their language.
"It is just flat wrong to say we

eliminate public, educational and
government channels," Senator En-
sign said. "Our bill specifically re-
quires video providers to carry up to
four PEG channels."
He said his bill did not eliminate

the 5 percent franchise fee. It ex-
tends it, he said, to new video provid-
ers and also has an entire section
protecting the ability of state and lo-
cal governments to manage their
rights of way.
Representative Blackburn said

that her bill was intended to create
more affordable video options and
more diversity in programming.
"My bill seeks to keep limitations

and regulations to a minimum in or-
der to encourage an active, growing
marketplace rather than the atro-
phied one we have right now," she
said in an e-mail message.
But public-access advocates argue

that these are empty words and that
questions remain, including those
concerning how franchise fees are
defined and who oversees the col-
lection of right-of-way revenue. Sena-
tor Ensign's aides acknowledged
that the definition of "revenue" for
franchise fees was still debatable.
Whether revenue from purchases on
a home shopping channel should -be
included, as they currently are, is
one question that has to be answered,
an aide to Senator Ensign said. The
Ensign bill also caps the number of
access channels at four in each mu-
nicipality, although some big cities
already have more. New York City,
for example, has nine PEG channels.
Ralph Engelman, the chairman of

the journalism department at Long
Island University's Brooklyn cam-
pus, said, "The whole concept is a
somewhat radical, democratic vision
— giving ordinary citizens access' to
the most persuasive communica-
tions medium that exists." He added:
"It's incredibly diverse, and it's very
raw. It's probably a better reflection
of what our society is than main-
stream television."
The personalities from public ac-

cess sometimes even make it onto
mainstream television. RuPaul, the
cross-dressing entertainer, kicked
off his career in 1982 on a weekly
public-access show in Atlanta called
"The American Music Show."



Goo
TASTE
Thursday, November 17 • 6-8 p.m.

Spam

Corporate Bullies

Bad Drivers

Telemarketers and

Automated Phone Menus?

You're Not Alone!

441P

Terrance Brennan
Artisanal Cooking

Dave Lieberman
Young 6- Hungry

Daisy Martinez
Daisy Cooks

Julie Powell
Julie 6. Julia

Sample the signature dishes of four of today's top chefs — and learn how
to make them. This culinary event brings to life recipes from each chef's
recently released cookbook. It's certain to be an evening to savor....

TICKETS, $5O* ORDER NOW visit nytimes.comitimestalks or call 1-888-NYT-1870.

The French Culinary Institute, International Culinary Theater I 462 Broadway at Grand Street, New York City

the need to know

xent Rork flInto
nytimes.com

This hilarious and deliciously

gratifying collection of real

stories shows what happens when

people get really mad– and

decide to do something about it!

Find out how other fed-up folks

cope with cloying clerks, confused

cashiers, crazy co-workers, and

corporate killjoys.

01111111111111111111 111111M1111111111111111111111lim

r-i1iiiiiiiii11111111111141111111111111111111111111111101111IIIIM

Visit
www.lifeslittleannoyances.com

for more information

Lie

11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111i11111111111111111111111111111191311111111(111111111111111111111111111111111111111111001111111111111111111111111111811111111111111111111111101111

Book sales provided by

BORDERS.
Sponsored by ik. rfrati,

Culitun kith°
••••1 t,..

7111-1YPERION; *WILEY
Now you know.

1,11.. '5 LEAP So CEIJ.0

'Plus handling fee. No refunds. Seating is on a first come, first served basis. Program is subject to change.

.N`clti Bork Ethics Henry Holt / I Times Books
  An imprint of Henry Holt and Company

STORE 
208 pages, hardcover $15.
Order now: Visit nytstore.com or call (800) 671-4332.
Times home delivery subscribers receive a

www.nytstore.com 10% discount when ordering this book online.

NAP

I



\Nestlaw. NewsRoom

9/1/45 COLJREV 14 Page 1

9/1/05 Colum. Journalism Rev. 14

2005 WLNR 15486829

Columbia Journalism Review

Copyright 2005 Columbia University, Graduate School of Journalism

September 1, 2005

Volume 44; Issue 3

SOUND BITE

Anonymous

"By and large, educational and public television producers and directors have a

rather unsubtle liberal bias. The remedy to this should be provided by the Board of

Directors, which can exert a strong Influence to see that a sound mix of programming

viewpoints is provided In spite of that bias."

- From a December 8, 1970, memo to Nixon chief of staff H.R. Haldeman from white

House staff assistant Clay T. Whitehead regarding the corporation for Public

Broadcasting

---- INDEX REFERENCES ----

Language: EN

OTHER INDEXING: (BOARD OF DIRECTORS; PUBLIC BROADCASTING; WHITE HOUSE) (Clay T.

Whitehead; H.R. Haldeman; SOUND BITE)

Word Count: 93

9/1/05 COLJREV 14

END OF DOCUMENT

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw.

rvt-kJ C.-a"J b

ionommi
NewsRoom

12/22/94 NWSDAY B65 Page 1

12/22/94 Newsday B65
1994 WLNR 407109

Newsday (USA)

Copyright ° 2003 Newsday Inc. All rights reserved.

December 22, 1994

Section: PART II

THE MARVIN KITMAN SHOW Newt Targets Public TV Doesn't he know its programs are on

his side?

Marvin Kitman

I'VE BEEN listening to the rancorous debate about Rep. Newt Gingrich's proposals for

how to solve public TV's financial problems by eliminating public TV, starting with

the Corporation for Public Broadcasting. That will certainly cut the costs to

taxpayers.

If Newt was as smart as he thinks he is, with the next appropriations bill

he would add a proviso that CPB hire as its chief financial officer the man who

handled the finances for Orange County. Then we'd wake up one day and there would be

no public TV to fight about.

Newt is right - and I'm sure this will be the last time I will say this

about CPB. But he's right for the wrong reasons.

CPB is a fifth wheel, totally unnecessary to the most important thing about

public TV, which they are quick to forget: making programs. It doesn't own a single

camera or studio. By eliminating it, Newt will be eliminating at least one extra

layer of bureaucracy.

The purpose of CPB, when it was founded in 1970 by the Republicans, was to

provide employment for rich, unemployed Republicans. Look, they've got to eat, too.

It also served as a buffer. By giving CPB public TV's money five years in

advance, it insulates public TV a little from congressional passions. Whatever Newt

gets down now won't take effect until 1999.

Newt and his fellow anti-public-TV group want to exterminate public TV because

it's controlled by communist left-wingers. "We know that," one of the bomb throwers

in the public TV establishment joked. "It was just something we keep among

ourselves."

The fact is, public TV is not a left-wing communist front organization today, any

more than, as Newt's forefathers used to say in the 1970s, that Dan Rather is a

communist.

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw. NewsRoom

12/22/94 NWSDAY B65 Page 2

The idea that public TV was a hotbed of Reds dates back to the great civil

libertarian, Richard Nixon. Through his Office of Telecommunications Policy, Czar

Clay T. Whitehead was out to eviscerate public TV in 1970 by forcing out a group of

documentary producers whose crime was doing films that were absurdly critical of

Vietnam war policies. Producers like Mort Silverstein who did "The Banks and the

Poor" had to testify before Congress. Instead of documentaries critical of the

administration, producers were asked to do programs on Earth Day. The extra

level of management and program review by CPB was designed to frighten the radicals

at Ch. 13 and elsewhere in the system. Now they don't have to be frightened anymore.

They are so corporate they frighten themselves just by looking in the mirror.

Newt and other followers of Newtonian fiscal physics keep repeating the big

lie that public TV is hostile to conservative ideas. The position is so totally

ridiculous. Public TV is as left wing as a group of major-league baseball owners.

My theory is that Gingrich doesn't know about public TV because, like most

politicians, he doesn't watch it. As a result they have no idea how conservative it

is. For every "Frontline" that strays into areas that might bother the right, there

are 10 shows that do just the opposite. There are three programs that cater to the

business community - "Adam Smith's Money World," "Wall Street Week" and "Nightly

Business Report" - and they don't have a single series that caters to the

environment, consumer or labor communities. That's what's missing in Newt's

otherwise astute analysis.

Good Lord, he has no idea how conservative this thing is he wants to

exterminate. It is conservative in the internal workings. PBS, for example, has a

president who is a Beltway politician, just passing through on his way to somewhere

else. Its program executives, the fund raisers who deal with the corporations who

have more power than sponsors did in the worst days of commercial TV. And, to a

large extent now, the producing corps, the filmmakers themselves, are conservatives.

What people in the Republican right don't understand is they have so many

shows going for them. Public TV is bending over backwards to please them. They ev
en

have a series coming up called "Peggy Noonan on Values," which will give her 
a

chance to put her spin on some basic self-evident truths.

Those attacking Newt's proposals say he is responsible for making public TV

run scared. I've been around for 25 years, and they were running scared for 24.

They may have had one year when they forgot about being scared (1970).

There is already an atmosphere of fear in public TV. The only producers who

keep on working are the ones who do fuzzy animal shows. And even they 
are starting

to get nervous: protests are coming in saying animals in the jungl
e copulating is a

terrible thing for children to see.

All you have to do to know the climate is look at the weekend schedule
 at

Ch. 13. It's filled with the life stories, movies and appearances 
of ancient

entertainers. I'm sure there are people who love it, but when was the last
 time WNET

had something on Sundays like "Fawlty Towers"?

Where is public TV going, Newt should rightfully ask. First of all, its is

politically conservative now to a fault. And, second, it is conservative in taking

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw, NewsRoom

12/22/94 NWSDAY B65 
Page 3

chances with new formats and concepts that couldn't be necess
arily branded as

left-wing, but just fresh. Can you imagine public TV doing "The Gr
eat American Dream

Machine" today?

The kind of programs public TV is doing today - and Newt can find this

out by issuing subpoenas to PBS executives to testify at his pu
blic TV hearings -

is the Holocaust, AIDS and children with cancer.

Newt and his exterminators have nothing to fear from public TV but
 fear

itself, which is quite a lot, if you stop to think about it.

I favor dismantling CPB and putting the saved money directly into progr
aming.

What public TV could do to defang Newt and his Newtonian physicists is 
put the

Rush Limbaugh TV show on. It would fit right in with William F. Buck
ley Jr., and is

more interesting.

Also, CPB might announce it is moving its headquarters - to be closer to the

people it serves - to Atlanta, Ga. Ted Turner and CNN are already there.

Meanwhile, if I know my public TV, it is already planning its next
 pledge

drives, using Newt as the new bogeyman. Theme next season: The Gingr
inch Who Stole

Public TV. The same thing happened when Ronald Reagan made noises 
about cutting

funding in 1980. It's an ill wind that doesn't blow somebody good.

Talk with Marvin Kitman on Newsday Direct's bulletin board. To conne
ct to the

online computer service, call 1-800-4NEWSDAY, ext. 276. Or send him 
a private e-mail

message at wqky92a@prodigy.com.

AP Photo-TV is on Newt Gingrich's mind - like eliminating the Corp
oration for Public

Broadcasting, which funds public TV. COVER:

PD:

---- INDEX REFERENCES ----

INDUSTRY: (TV (1TV19); Public Television (1PU41); TV Stations (1TV
23);

Entertainment (1EN08); Traditional Media (1TR30))

Language: EN

OTHER INDEXING: (AP PHOTO; BANKS; CORPORATION; CORPORATION FOR PUBL
IC BROADCASTING;

COVER; CPB; GREAT AMERICAN DREAM MACHINE; MARVIN;
 NEWTONIAN; OFFICE OF

TELECOMMUNICATIONS POLICY; PBS; PD; PUBLIC BROAD
CASTING; PUBLIC TV; REDS; RUSH

LIMBAUGH TV; STOLE PUBLIC TV; TV; WNET) (Adam Smith; Clay T. Whitehead; Mort

Silverstein; Newsday Direct; Newt; Newt Gingri
ch; Richard Nixon; Talk; Ted Turner;

Theme) (COLUMN; TELEVISION; NEWT GINRICH)

EDITION: ALL EDITIONS

Word Count: 1350

12/22/94 NWSDAY B65

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works
.



Westlaw.

(-)NAiv
lent hdrii

NewsRoom

10/1/97 REASON 70 Page 1

10/1/97 Reason 70

1997 WLNR 3844868

Reason
COPYRIGHT 1997 Reason Foundation

October 1997

Volume 29; Issue 5

Public Radio and Television in America: A Political History. (book reviews)
Walker, Jesse

Among Beltway power brokers, public broadcasting means PBS: multicultural muppets, a

soporific newshour, and a perpetual Three Tenors concert. (Why three tenors? Is that

supposed to make the show three times as good? A friend suggests that PBS has

embraced the Universal Studios Principle: If Dracula, Frankenstein, and the Wolf Man

were scary in their own movies, they'll be really scary together.) Sometimes someone

will remember National Public Radio, domain of Some Things Considered and Terry

Gross, the rich man's Arsenio. But that's pretty much it. As far as policy makers

are concerned, PBS and NPR represent the sum total of noncommercial broadcasting in

the United States.

That's one reason to appreciate Ralph Engelman's Public Radio and Television in

America: A Political History. Engelman served on the national board of Pacifica,

America's oldest noncommercial radio network, from 1973 to 1979. Perhaps because of

that background, he is more attuned than most writers to public broadcasters who do

not fit the standard NPR/PBS mode, such as independently licensed community radio

stations or public-access channels on cable TV.

For Engelman, "public" refers not just to state subsidies but to citizen

participation - not just to city hall but to town square. "A fundamental

distinction," he writes, "emerges between federal and community forms of public

radio and television, with the former rooted in the Public Broadcasting Act of 1967,

the latter in more decentralized and participatory processes." His book aspires to

be the story of both brands of broadcasting - not a path-breaking history rich with

primary research but a synthesis of the many books and articles that preceded his.

His book is also, one gathers, an attempt to defend these stations against the

alleged Threat From The Right, i.e., Republican politicians' now-dormant efforts to

defund the Corporation for Public Broadcasting. This seems odd, as his account

actually suggests that government money has been as likely to curb good

noncommercial broadcasting as to nurture it. Again and again, federal funds have

transformed genuinely grassroots stations into ratings-driven, "professional"

outlets. But Engelman repeatedly lapses back into conflating the public sector and

the public sphere. For Engelman, however flawed PBS and NPR may be, they are

"public" institutions worth preserving. Profit-seeking businesses, he implies, could

never create anything comparable.

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw. NewsRoom

10/1/97 REASON 70 Page 2

That is nonsense. Talk radio, at its best, is the local, participatory platform for

exchanging ideas that NPR no longer even aspires to be. Anyone who doubts this need

only scan through the AM band on a Sunday afternoon. The last time I did, I heard

citizens debating the proper direction of their school district, relying on personal

experience rather than ideological cant. I heard state legislators fielding calls

about pending bills, forced by the format to answer in more than soundbites. I even

heard a rabbi debating some Randites over the existence of God. The best talk radio

has a vitality that most NPR programming lacks.

Still, Engelman is happy to describe public broadcasting that takes place outside

the state, even if he draws the line at embracing the business sector. He notes,

accurately, that broadcasting was invented not by businessmen but by hobbyists: the

grassroots network of amateurs who were jockeying discs and covering sports back

when both government and corporations assumed radio would be used only for

point-to-point communication. Unfortunately, Engelman doesn't describe the amateur

ether in detail. Instead, he passes along a few quotes from Susan Douglas's

Inventing American Broadcasting (arguably the best history of the medium ever

written) and other sources, then hurries on.

This is a loss. The ham subculture of the 1910s bore a striking resemblance to

Bertolt Brecht's later demand for a radio system that "knew how to receive as well

as transmit, how to let the listener speak as well as hear, how to bring him into a

relationship instead of isolating him," one that would "step out of the supply

business and organize its listeners as suppliers." The difference is that the

socialist Brecht believed that "only the State can organize this." The early

amateurs, by contrast, were a spontaneous, self-regulating subculture that emerged

without the state's support or affection.

What does this have to do with the Three Tenors? Not much. Engelman's "fundamental

distinction" between federal and community broadcasting seems more like a giant

canyon.

Community radio - independently licensed, listener-sponsored, volunteer-run stations

not married to any narrow programming format - was born in 1946, when Lewis Hill

founded the Pacifica Foundation. Hill, a pacifist, had come to reject the state as

an innately violent institution; he had dreamed up his radio project during World

War II, while interned in a labor camp for conscientious objectors. Imbued with this

anarchism, the first Pacifica station - KPFA-Berkeley, launched in 1949 - received

no support from any level of government. In an unconscious echo of the hams'

do-it-yourself ethic, KPFA relied on its listeners for money and on community

volunteers for labor.

In the 48 years since, Pacifica has become known for broadcasting diverse and

interesting music, serious radio drama, and, especially, political dissent. Engelman

relates this history in considerable detail, though he treads lightly when

discussing the original Pacificans' politics. Suspicious of both communists and

liberals, the young station was far friendlier to the likes of anarchist poet

Kenneth Rexroth than to, say, one-time Progressive presidential hopeful Henry

Wallace. It's moved in several different directions since 1949, some more worthy

than others; these days it's little more than a leftier version of NPR. (It also

takes in over $1 million a year from the federal government, a far cry from its

early independence.)

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw. NewsRoom

10/1/97 REASON 70 Page 3

Engelman's brief biography of the network is useful as far as it goes, though he

prefers to ignore his subject's recent problems, proclaiming instead that it

"remains unique in its commitment to sustain an independent, critical, and

oppositional public sphere on the broadcast spectrum." (Yes, he really writes like

that. A professor of journalism, Engelman at his worst combines the clear prose

style of the academy with the intellectual precision for which we reporters are

renowned.)

Fortunately, the idea of independent noncommercial radio survived Pacifica's

decline. In 1962, a stray KPFA volunteer named Lorenzo Milam founded a new station,

KRAB, at the high end of Seattle's FM band. His inspiration and expertise - and

money - helped launch more outlets, the so-called "KRAB Nebula," around the country.

Federal grants came only later, along with funding guidelines that often undermined

the stations' volunteer-based, community-oriented character.

Engelman's history of community radio strikes me as the weakest section of his book

- a bad sign, since it's also the topic that I know the most about. He lavishes

almost all of his attention on Pacifica, devoting less than two pages to the KRAB

Nebula and scarcely more to the National Federation of Community Broadcasters. He

barely touches the recent, Corporation for Public Broadcasting-sponsored efforts to

"professionalize" community stations by increasing paid staff, reducing volunteers'

power, and adopting more mainstream programming. The micro radio movement - illegal

low-watt stations often formed in explicit rebellion against these new controls - is

not mentioned at all. (See "Don't Touch That Dial," October 1995.) And sometimes

Engelman's facts are out of date. Citing a 1990 source, he describes WORT in

Madison, Wisconsin as "at the commercial end of community radio." That was true then

but is no longer so today.

Still, Engelman tells enough for readers to see the basic differences between

community radio and public TV. The former is a pluralistic movement built by many

different people in many different places, from the ground up. The latter was

invented by a handful of would-be social engineers at the Ford Foundation in the

1950s. Educational television, they declared, could be a force for social uplift,

"an instrument for the development of community leaders," even "a form of

psychotherapy." Their money and lobbying skills created a small network of public TV

stations over the next decade, building an infrastructure that would begin receiving

a few federal dollars in the early '60s and a lot more after 1967.

That's the year Congress created the Corporation for Public Broadcasting. The CPB

was launched at the recommendation of the Carnegie Commission on Educational

Television, a nominally independent panel that was in fact largely directed from the

Johnson White House. CPB and PBS were supposed to be independent institutions

shielded from government influence. In actual practice, they're federal

bureaucracies run by political appointees, as susceptible to political pressure as

any other part of official Washington.

At PBS, even demands for decentralization often come from above. Richard Nixon

distrusted the network, believing - rightly - that it was biased toward the Eastern

establishment. So in 1971, Clay Whitehead, head of the White House Office of

Telecommunications Policy, tried to weaken the national network by calling for a

"return to localism." It was an odd choice of words: How could public TV "return" to

c' 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



VVestlaw. NevvsRoom

10/1/97 REASON 70 Page 4

an arrangement it had never enjoyed? The ultimate result was not to decentralize or

defund, but to neuter. PBS's commitment to controversial programming, already weak,

softened even further after the Nixon attack. (Despite its radical reputation, PBS

seems less committed to socialism than to the British class system.)

If community radio is noncommercial broadcasting at its most decentralist and

anti-bureaucratic, and if PBS represents the other extreme, NPR falls somewhere
in-between. Like community radio, educational radio emerged without federal

direction: Some schools were sponsoring stations even before World War I, and dozens

were born in the 1920s. Unlike community radio, these stations were, to judge from

historical accounts, spectacularly dull - "pap for the intellectual masses," in

Lorenzo Milam's words. You won't get this impression from Engelman's book, which

prefers stressing the stations' allegedly populist roots over describing the

enervating lectures that made up their usual programming.

At any rate, the foundations that created PBS weren't interested in radio, and the

Public Broadcasting Act of 1967 would have ignored the medium altogether were it not

for some last-minute lobbying by the National Association of Educational

Broadcasters. The result was NPR, founded with CPB cash in 1970. It was William

Siemering, the innovative manager of SUNY-Buffalo's WBFO-FM, who conceived the new

network and its flagship program. The original All Things Considered plan called for

news reports from public stations around the country, with the Washington offices

serving more as a clearinghouse than as a command center. Instead, NPR became yet

another centralized institution run by political appointees, especially after

Siemering was fired as program director in 1972. By 1993, things had gotten to the

point where the head of the CPB could seriously call for merging NPR with the Voice

of America.

Competition from a rival network - American Public Radio, recently renamed Public

Radio International - hasn't reversed the trend toward centralization. In 1987,

Engelman notes, 60 percent of public radio' programs were locally produced. Today,

the ratio tips the other way. Meanwhile, most NPR and PRI programs are upscale and

middlebrow, broadcasting hour after hour of candy-coated brie. It's hard to see how

one can call this arrangement "public," unless one's only criterion is a heavy

influx of public dollars.

Earlier this year, KPFK (Pacifica's Los Angeles outlet) canceled a program called

Music of the Americas. The show, whose music ranged from Dixieland to film scores to

contemporary experimental compositions, was "too arcane and challenging," station

manager Mark Schubb told the Los Angeles Times. Thirty years ago, it would have been

unheard-of for a Pacifica station to drop a show for such a reason. Today, it's par

for the course.

Schubb also killed the Opera Show, a Sunday-morning fixture for 26 years. Like Music

of the Americas, the Opera Show didn't limit itself to spinning records. Host Fred

Hyatt interviewed guests, offered informed commentary, and sometimes went beyond the

traditional boundaries of opera - all the way out to The Pajama Game. The problem

wasn't the show's quality, Schubb explained; it was the ratings. "All that matters

is coming up with matching funds," Hyatt complained to the Times. "And now, they're

really punching the so-called multicultural thing. It's all very cynical."

Supposedly, government money was going to protect noncommercial stations against the

© 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



,

I

I

Westlaw NevvsRoom

10/1/97 REASON 70 Page 5

Vengeful God Arbitron. It hasn't work out that way. Engelman's book would be much

better if he spent a little more time wondering why that might be so.

Jesse Walker (jwalker@w-link.net) is media editor of The Seattle Scroll. He is

writing a history of the micro radio movement and its historical predecessors.

---- INDEX REFERENCES ----

COMPANY: NATIONAL PUBLIC RADIO; PACIFICA

NEWS SUBJECT: (Legal (1LE33); Technology Law (1TE30))

INDUSTRY: (Wireless Equipment (1W169); TV (1TV19); Music Concert News (1MU45);

Entertainment (1EN08); Music (1MU57); Traditional Media (1TR30); Radio Communication

(1RA90); Cable Equipment (1CA96); Science & Engineering (1SC33); Public Television

(1PU41); Telecom (1TE27); Radio (1RA81); Television Networks (1TE85); Cable TV

(1CA92); Radio Stations (1RA51); Broadcast TV (1BR25))

REGION: (Americas (1AM92); North America (1N039); District Of Columbia (1DI60); USA

(1US73); Washington (1WA44))

Language: EN

OTHER INDEXING: (Engelman, Ralph) (AMERICAS; CARNEGIE COMMISSION; CONGRESS; CPB;

ENGELMAN; FORD FOUNDATION; INVENTING AMERICAN BROADCASTING; JOHNSON WHITE HOUSE;

KPFA; KPFK; KRAB; KRAB NEBULA; LORENZO MILAM; NATIONAL ASSOCIATION OF EDUCATIONAL

BROADCASTERS; NATIONAL FEDERATION OF COMMUNITY; NATIONAL PUBLIC RADIO; NPR;

PACIFICA; PACIFICA FOUNDATION; PAJAMA GAME; PBS; PROGRESSIVE; PUBLIC BROADCASTING;

PUBLIC RADIO; RALPH ENGELMANS PUBLIC RADIO; SEATTLE SCROLL; SUSAN DOUGLAS; TV;

UNIVERSAL STUDIOS PRINCIPLE; VENGEFUL GOD ARBITRON; WHITE HOUSE OFFICE; WORT)

(Among Beltway; Bertolt Brecht; Brecht; Clay Whitehead; Competition; Educational

Television; Hill; Host Fred Hyatt; Hyatt; Jesse Walker; Kenneth Rexroth; Mark

Schubb; Nixon; Richard Nixon; Schubb; Siemering; Terry Gross; Thirty; William

Siemering; Wisconsin) (Books (Reviews)) (Review (C))

Word Count: 2663

10/1/97 REASON 70

END OF DOCUMENT

c) 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw.

lerrtne_Gt .

2irD 2-

NevvsRoom

9/1/02 COLJREV 67 Page 1

9/1/02 Colum. Journalism Rev. 67
2002 WLNR 5439879

COLUMBIA JOURNALISM REVIEW

Copyright ° 2004 ProQuest Information and Learning. All rights reserved.

September 1, 2002

Volume 41; Issue 3

PBS: Problematic broadcasting system

Grossman, Lawrence K

PBS is looking especially vulnerable these days. In the fastchanging, multichannel

media world it seems to be merely treading water. Most of its shows have been around

for decades. Its audiences are shrinking. Memberships have hit a plateau.

Underwriting is down. And it's being assailed on all sides, both inside and outside

the public television system. Some complaints about public TV have been heard for

years: Conservatives think it's too liberal. Liberals think it's too conservative.

Populists think it's too elitist. Culture mavens complain it's not elitist enough.

Even The Wall Street Journal thinks PBS is getting too commercial.

Unlike public radio, which has found an important and successful role for itself

providing its fast-growing audience with what is now the nation's best source of

broadcast news, public television's dilemma is that everyone has a different view of

what its role should be. Some say that in the digital age, PTV should return to its

original mission as ETV, and provide education and training on the air. Others want

it to be more innovative, experimental, and cutting-edge, a source for quality,

noncommercial, independently produced cultural and information programs. Minorities

argue it should basically serve their special needs and provide opportunities for

those denied access to mainstream media. Public television's loyal station members

see it as the high-road alternative to an otherwise tawdry commercial TV world.

Others say, who needs taxpayer-supported public television now that we have all

those commercial and pay channels?

Most recently, Representative Billy Tauzin, chairman of the House committee that

controls public broadcasting's federal dollars, took offense at PBS's beloved Sesame

Street attacking its plan to introduce an HIV-positive Muppet in its programs for

AIDS-ravaged South Africa. Tauzin and several congressional colleagues dispatched a

threatening letter to PBS expressing concern that innocent young American children

might he exposed to the infected TV puppet and wanting to know how much federal

money was being spent on this "inappropriate" new Sesame Street character. In a

response hardly calculated to shore up confidence in public television's political

independence, PBS assured Congress it would not "incorporate an HIV curriculum...

into (Sesame Street's) protected, safe, education rich environment" in this country,

lamely explaining that AIDS is less of a problem here than in South Africa.

Two recently published books add new complaints to public television's list of

woes. Viewers Like You? by Laurie Ouellette, who teaches media studies at Rutgers

University, offers an academic, thoroughly researched, although narrowly and at

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw. Newskom

9/1/02 COLJREV 67 Page 2

times maddeningly doctrinaire "cultural studies" analysis of PBS. The author attacks

public television's elitist, reformist, upper middle-class, Eurocentric,

eat-your-spinach-because-it's-good-foryou mentality. PBS public affairs programs

like Washington Week and the NewsHour with Jim Lehrer, she says, reflect the

"cultural habits of well-educated, white male opinion leaders. " With their calm,

rational, informed talk, she charges, public TV programs defend "a racist capitalist

society" and preserve public order. As a result, "public television does more to

perpetuate cultural injustices than to ameliorate them.' In a characteristically

opaque passage, Ouellette argues that public television should put on "programs that

people like to watch ... mandated to represent racial, class, gender, and sexual

diversity" that maintain "standards of social and ethical accountability that are

negotiated by audiences themselves." Even Sesame Street she writes, is a product of

"humanitarian noblesse oblige" that tends "to encourage volunteerism but maintain

the dominant power/knowledge hierarchies" in our society.

The Other Face of Public TV. Censoring the American Dream, by Roger P. Smith, a

veteran public-affairs producer for both public and commercial television, argues

that public television is nothing more than a "decorous government information

service," politically supine, bureaucratic, propagandistic, and dull. For him,

Washington Week and NewsHour are no more than tepid, talking-head "examples of

Washington examining its navel." Smith advocates a billion-dollar trust fund for

public television to insulate it from the control of politicians. However, the

annual income from such a fund, about $50 million, is a pitiful fraction of what is

needed to run public television today and hardly enough to insulate it from

political control.

Further, Smith's book is bedeviled by errors, meandering diversions, and sloppy

editing that undermine his points. For example, he calls the respected magazine

editor Clay Felker a "Nixon hatchet-man" who instituted "an inquisition of

noncommercial broadcasting" in his role as the president's principal TV adviser.

Smith probably meant to vent his ire at another Clay - Clay Whitehead. He attributes

a quote to one of "the journalists of my acquaintance," "The New York Times

Editor-in-Chief Nodding Carter," who, of course, never held that job. Perhaps Smith

meant Turner Catledge, another Mississippian who was, indeed, a Times editor. He

describes the current Corporation for Public Broadcasting chief, Robert Coonrod, as

a "former CPB President." And in a mystifying and notably unhelpful departure from

all precedent, the book's index lists the people menboned in its pages in

alphabetical order by their first name. So Felker can be found under Clay, Carter

under Hodding, Orwell under George, etc.

Corporate volunteers working the Channel 13 phones during Pledge Week in New York

in August

I agree with both authors that public television suffers from too much

conventional, establishment thinking; timidity in the face of controversy and

pressure, and an excessively elitist, "we're good for you" attitude. If PBS only had

a sense of humor and encouraged more independent creativity and originality, its

programs would serve audiences far better. But neither Viewers Like You? nor The

Other Face of Public TV offers coherent, practical suggestions about how to make

that happen.

I sympathize with public TV's leaders who are mired in a bureaucratic,

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw, NewsRoom

9/1/02 COLJREV 67 Page 3

underfinanced system and have to serve too many masters and satisfy too many

expectations. If I were writing a book about how to fix public television, I'd urge

- at the risk of alienating academic cultural theorists - that it continue to take

the high road in this new multichannel digital age and concentrate on four

critically needed areas:

1. Become the nation's premiere forum on democracy. Every week, do what none of the

hundreds of existing broadcast and cable TV channels does. Examine in lively,

fair-minded, provocative, clear, in-depth prime-time documentaries the great public

issues of our time, such as education, race, campaign financing, welfare,

immigration, aging, social security, health insurance, taxes, the environment,

homeland security, defense, human rights, business and labor, terrorism,

globalization, foreign policy. Provide room for all responsible viewpoints, even if

they're outside the mainstream. And before every election make lots of free time

available to all major local and national candidates.

2. Continue to be the primary source of quality educational children's programs.

3. Take full advantage of the new digital telecommunications technologies to focus

on lifelong education and training. Help transform education in its broadest sense

in this nation. Adventurous public television stations in places like Kansas City,

Nebraska, Connecticut, Washington, and elsewhere are launching promising new

initiatives. They are opening up exciting new avenues for education and training in

their communities; putting school curricula on line; serving as outlets for their

universities, libraries, and public health centers, and starting impressive new

civic engagement efforts.

4. Deliver a strong, entertaining strand of arts and cultural programs featuring

star-filled original productions of the great American dramatic repertoire, plays by

Eugene O'Neill, Tennessee Williams, William Inge, Arthur Miller, August Wilson, Tony

Kushner, Wendy Wasserstein, Edward Albee, and others, mixed with the best of

talented new playwrights. Add off-center stuff outside the dominant culture for

spice and diversity.

If PBS starts showing more spine, innovation, and imagination, and finds ways to

take better advantage of the diverse creative talent available throughout the

nation, perhaps it would improve its chances of getting the public funds it needs to

bring out the best in our society. *

VIEWERS LIKE YOU?

HOW PUBLIC TV FAILED THE PEOPLE BY LAURIE OUELLETTE

COLUMBIA UNIVERSITY PRESS. 288 PP. $49.50, $18.50 PAPER

THE OTHER FACE OF PUBLIC TELEVISION: CENSORING THE AMERICAN DREAM

BY ROGER P. SMITH ALGERA. 336 PP $22.95

Lawrence K. Grossman is a former president of PBS and NBC News and a trustee of
Connecticut Public Broadcasting.

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw. NewsRoom

9/1/02 COLJREV 67 Page 4

Copyright Columbia University, Graduate School of Journalism Sep/Oct 2002

---- INDEX REFERENCES ----

INDUSTRY: (TV (1TV19); TV Stations (1TV23); Entertainment (1EN08); Traditional

Media (1TR30); Broadcast TV Programming (1BR42); TV Programming (1TV26); Online &

Electronic Publishing (10N84); Internet (1IN27); Security (1SE29); Broadcast TV

Infrastructure (1BR36); Public Television (1PU41); Radio (1RA81); Homeland Security

(1H011); Television Networks (1TE85); Publishing (1PU26); TV Infrastructure (1TV69);

Radio Stations (1RA51); Broadcast TV (1BR25))

REGION: (Americas (1AM92);
(1C013); USA (1US73))

Language: EN

New England (1NE37); North America (1N039); Connecticut

OTHER INDEXING: (AIDS; AMERICAN DREAM; COLUMBIA UNIVERSITY; CORPORATION FOR PUBLIC;

CPB; GRADUATE SCHOOL OF JOURNALISM SEP; HIV; HOUSE COMMITTEE; MUPPET; NBC NEWS; PBS;

PTV; PUBLIC TV; RUTGERS UNIVERSITY; TIMES; TV; VIEWERS) (Arthur Miller; Carter;

Clay; Clay Felker; Conservatives; Edward Albee; Eugene O'Neill; Eurocentric; Felker;

Hodding; Jim Lehrer; Laurie Ouellette; Lawrence K. Grossman; Minorities; Nodding

Carter; Ouellette; Populists; Representative Billy Tauzin; Robert Coonrod; Roger P.

Smith; Smith; Tauzin; Tennessee Williams; Tony Kushner; Turner Catledge;

Underwriting; Viewers; Wendy Wasserstein; William Inge)

Word Count: 1816

9/1/02 COLJREV 67

END OF DOCUMENT

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw.

2/513-2-

NewsRoom

2/21/03 RDSLEUR (No Page) Page 1

2/21/03 RDSL (Eur.) (Pg. Unavail. Online)

2003 WLNR 4336847

RDSL (Europe)

Copyright 2004 Financial Times Information Limited. All rights reserved.

February 21, 2003

Luxembourg - SES Global agrees to settle dispute

SES Global (Luxembourg), satellite operator, has agreed to pay Euro30.05 mil to

settle a decade-long dispute with Clay Whitehead, former director during its

start-up years in the late-1980s. The dispute relates to unpaid dividends. However,

SES is still appealing the decision to the Supreme Court in Luxembourg and will

claim the payment back if the appeals court judgement in favour of Whitehead is

overturned.

Copyright 2003 Financial Times Information Services Limited. All rights reserved.

---- INDEX REFERENCES ----

COMPANY: SES(SOCIETE NATIONALE ELF AQ)

NEWS SUBJECT: (World Organizations (1IN77); Legal (1LE33); Benelux (1BE50))

REGION: (Europe (1EU83); Western Europe (1WE41))

Language: EN

OTHER INDEXING: (INFORMATION SERVICES; SES; SES GLOBAL; SUPREME COURT) (Clay

Whitehead; Whitehead)

Word Count: 100

2/21/03 RDSLEUR (No Page)

END OF DOCUMENT

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw

Ak C •?-143-ck--4 .

;_tr.1573c'

NewsRoom

5/18/05 STLSPD B7 Page 1

5/18/05 St. Louis Post-Dispatch B7

2005 WLNR 24295362

St. Louis Post-Dispatch (MO)

Copyright 2005 St. Louis Post-Dispatch

May 18, 2005

Section: Editorial

For the hard right, control of the government is not enough

ERIC MINK emink@post-dispatch.com

Kenneth Tomlinson's crusade to purify public broadcasting is Nixon Redux. It's also

Reagan Redux and Gingrich Redux. For nearly 40 years, the independent news and

public affairs work of public television and radio has stuck in the craw of the

radical right, which smears any questioning or criticism of its positions as liberal

prejudice. Bad strategy and poor timing limited the impact of efforts during the

Reagan administration and after the 1994 Republican takeover of Congress to throttle

public broadcasting's loose confederation of local stations, national programming

and scheduling executives and independent producers. Now, however, the ideologues

may have achieved the critical mass needed for success.

Tomlinson, a former editor of Reader's Digest and an occasional Republican

functionary, made his first move within weeks of becoming chairman of the

Corporation for Public Broadcasting in September 2003. His target of opportunity:

Bill Moyers, the award-winning journalist and editorialist long despised by the

right wing and a vigorous critic of policies of the Bush administration. In a

commentary published last week by the Washington Times, Tomlinson attributed the

origin of his concern to a November 2003 phone call from an "old friend" who runs a

foundation. The friend threatened to withhold future contributions to a local public

TV station "until something was done" to correct what he regarded as the liberal

bias of "Now with Bill Moyers," a little-watched one-hour news and interview program

carried by some public stations on Friday nights. Never mind that "Now's" blend of

tough journalism, probing interviews and occasional commentary displayed more

interest in and respect for opposing views than conservative propaganda outlets like

Fox News Channel. Such an assessment apparently was beyond the ken of Tomlinson, who

secretly hired a consultant to produce proof of the show's bias. (In doing so, he

ignored the results of two broader opinion polls commissioned by CPB, which,

according to reporting by Salon's Eric Boehlert, found "little viewer concern about

bias" and impressively high opinions about the quality and fairness of public

television and radio programs.) Even before he had his consultant's findings,

Tomlinson began pressuring executives at the Public Broadcasting Service about

"Now." Eventually, they caved, cutting the show's airtime in half and adding a

couple of openly conservative talk shows to the PBS lineup. Moyers quit "Now,"

although in a feisty address to a conference of leftist media activists last weekend

in St. Louis, he teased adversaries with the possibility that he might return.

Bolstered by his early success, Tomlinson has since hired a Bush White House 
staffer

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw. NevvsRoom

5/18/05 STLSPD B7 Page 2

to help create CPB fairness standards and is championing a former GOP national

co-chair for the chief executive's spot. Now, according to a report in Monday's New

York Times, Tomlinson and other Bush appointees on the CPB board have turned their

predatory gaze on National Public Radio and are pushing for -- I kid you not -- less

news, more music. Contrary to CPB's most important statutory mission -- protecting

public radio and television from political influence and interference, whether from

right or left -- Tomlinson has been focused on the politics of program content since

ascending to the chairmanship two years ago. All this reads like chapters from the

Nixon attack plan against public TV and radio. Archives of administration memos and

other papers from 1970, 1971, 1972 and 1973 document the systematic political

interference of President Richard Nixon and his aides in the affairs of public

broadcasting. The goal -- in direct defiance of the law -- was to ensure that

program content served Nixon's political and policy objectives. Clay T. Whitehead

directed the Office of Telecommunications Policy in the Nixon White House.

Operatives worked through it to pack the CPB board with sympathizers, then set about

trying to discredit adversarial journalists, eliminate news programming and engineer

the replacement of the CPB president and chairman. Their more blatantly corrupt

schemes collapsed, however, when the new chairman, former Missouri Republican

Congressman Thomas B. Curtis, turned out to be a man of integrity and principle who

stood up to them. Even so, the political thugs and convicted felons of the Nixon

administration managed to leave public broadcasting saddled with a decentralized

structure that has undermined its ability to serve viewers and program underwriters

alike. They might have had more success had they heeded the telecommunications

office's general counsel, a sharp young conservative lawyer named Antonin Scalia. In

an urgent 1971 memo to Whitehead, Scalia warned that administration efforts to

interfere directly with the operations of public broadcasting were likely to fail

and to become public. "Naturally, this is the worst possible outcome," he wrote.

Earlier in the year, Scalia had advised that "the best possibility for White House

influence (over CPB) is through the presidential appointees to the Board of

Directors." If it weren't so damaging, the hard right's obsession with public

broadcasting would be merely pathetic. By commercial television and radio measures,

after all, PBS and NPR audiences are minuscule. Focus more narrowly on the news and

public affairs programming that whips right-wingers into a lather, and you're

dealing in truly tiny percentages of the viewing/listening audience --

notwithstanding the high quality of the product. Yet instead of just sucking up

their annoyance with something few people see or hear, conservatives pump their

pulse rates into triple digits and bleat about being the poor victims of liberal

media bias. You'd think they'd take at least some small measure of comfort from

their control of the White House, the U.S. Senate and House of Representatives and,

if their plan works, the federal courts.

---- INDEX REFERENCES ----

NEWS SUBJECT: (Legal (1LE33); Technology Law (1TE30))

INDUSTRY: (TV (1TV19); Internet Regulatory (1IN49); TV Stations (1TV23);

Entertainment (1EN08); Traditional Media (1TR30); Broadcast TV Programming (1BR42);

TV Programming (1TV26); Internet (1IN27); Internet Infrastructure Policy (1IN62);

Internet Infrastructure (1IN95); Public Television (1PU41); Television Networks

(1TE85); Broadcast TV (1BR25))

REGION: (Americas (1AM92); North America (1N039); USA (1US73))

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw NewsRoom

5/18/05 STLSPD B7 Page 3

Language: EN

OTHER INDEXING: (BOARD OF DIRECTORS; BUSH WHITE HOUSE; CONGRESS; CORPORATION FOR

PUBLIC BROADCASTING; CPB; FOX NEWS; GOP; HOUSE OF REPRESENTATIVES; NIXON WHITE

HOUSE; NPR; OFFICE OF TELECOMMUNICATIONS POLICY; PBS; PUBLIC BROADCASTING; READER;

SALONS ERIC BOEHLERT; SENATE; WHITE HOUSE) (Antonin Scalia; Bill Moyers; Bolstered;

Bush; Clay T. Whitehead; Contrary; Eventually; Gingrich Redux; Kenneth Tomlinson;

Moyers; Naturally; Nixon; Reagan; Richard Nixon; Scalia; Thomas B. Curtis;

Tomlinson; Whitehead)

KEYWORDS: COMMENTARY;MEDIA;VIEWPOINT;OPINION

EDITION: Five Star Late Lift

Word Count: 1189

5/18/05 STLSPD B7

END OF DOCUMENT

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Pu-6
Az-bs-

Wsdavv, NewsRoom

5/29/05 BOSTONG D12 Page 1

5/29/05 Boston Globe D12

2005 WLNR 8670640

Boston Globe (MA)
Copyright 2005 Globe Newspaper Company

May 29, 2005

Section: Letters

NIXON'S CAMPAIGN AGAINST PUBLIC BROADCASTING

AS A FORMER executive of the Public Broadcasting Service during the Nixon years, I

am amazed at the short memories of the American people and occasionally its media.

The Globe's May 15 editorial, "The War at PBS," is a perfect example of deja vu all

over again. Richard Nixon's Office of Telecommunications policy under Clay Whitehead

was given the task of bringing "balance" to public broadcasting, along with a

simultaneous attack on commercial broadcasting. Perhaps like Hitler's strategy in

World War II, politically opening two fronts against the enemy (the media) was

doomed to failure. And, to a large extent, Nixon's effort to bring his version of

"balance" to public and commercial broadcasting did fail.

I'll mention one irony among many in the situations then and now. The Globe

illustrates one irony by retelling the story of Cal Thomas on the show "Now." But

remember that at the time of Nixon's earlier attack on PBS one of the most popular

shows on PBS was William F. Buckley Jr.'s talk show. It was arguably the only

showcase for scholarly and intellectual conservatism available. So even 40 years ago

there was more "balance" on PBS than available in most other media. However, one

thing conservatives are good at is long memories.

Another point about the Globe's editorial is smushing together the Corporation for

Public Broadcasting [CPB], The Public Broadcasting Service [PBS], and the all

encompassing term "public broadcasting." Here may be one time when separating the

parts is more important than homogenizing them into generalities. Note that I spell

out what PBS stands for. PBS is not a "system;" it is a service for the American

people. This is important because it reflects what Congress intended from the

outset: a separation of parts.

Why did Congress create CPB as the essential funding agency, with its board selected

primarily by the president, and then create another entity named PBS, which is

essentially the mechanical delivery system run as an association of broadcasting

license holders? Why create two entities to do what one entity could do more

efficiently? It was intended as checks and balances against the possibility that the

president would use a single entity as a propaganda machine. Just like the US

Constitution, this method provides protections against usurpers, but we pay a price

in inefficiency.

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



,

Westlaw. NewsRoom

5/29/05 BOSTONG D12 Page 2

The Bush administration's effort to "balance" the PBS offerings should be seen

through this historical perspective. It is the same today as it was in the Nixon

era: a power grab to silence anyone with a different view. This time, unless the

American people are watching, the power grab could succeed.

TERENCE A. MCCARTHY

Cohasset

---- INDEX REFERENCES ----

COMPANY: GLOBE GROUP

Language: EN

OTHER INDEXING: (CAL THOMAS; CORPORATION FOR PUBLIC BROADCASTING; CPB; EDITOR;

GLOBE; LETTERS; NIXON; PBS; PUBLIC BROADCASTING SERVICE; US CONSTITUTION) (Bush;

Congress; Nixon; Richard Nixon; TERENCE A. MCCARTHY; William F. Buckley Jr.)

EDITION: THIRD

Word Count: 542
5/29/05 BOSTONG D12

END OF DOCUMENT

© 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw
7/21/05 SDUT B

flub vivo-ai-c.04--
•-zoos 

NewsRoom

Page 1

7/21/05 San Diego Union-Trib. B
2005 WLNR 11544103

UNION-TRIBUNE
Copyright 2005 San Diego Union-Tribune

July 21, 2005

Section: OPINION

Public broadcasting then and now

Lionel Van Deerlin,Van Deerlin represented a San Diego County district in Congress
for 18 years.

Almost unnoticed, the U.S. Senate has restored most of the money for public

broadcasting that was targeted for removal by angry House Republicans in early

summer. But PBS' foes are hanging on to some freshly sharpened knives. They'll be

back. As that fretful Scotch thane, Macbeth, once warned, "We have scotch'd the

snake, not kill'd it."

Nothing seems safe with all branches of government in step with a single party.

Noncommercial broadcasting has survived to this point only because its serious

public affairs coverage and instructional programming for young children retain

goodwill across a wide segment of the populace. Among all but the hard right,

maybe. The recent effort to kill PBS has been more subtle than in the past. By

going after its budget, the ambush this time came lots closer than the would-be

killers of yesteryear.

How well I remember that first assault, early in President Nixon's second term. He

had established a White House Office of Telecommunications Policy under a haughty

Ph.D., Clay T. Whitehead. (Its equally cavalier legal adviser has since done quite

well for himself -- a young lawyer named Antonin Scalia.)

The rabble-rousing was entrusted to Vice President Spiro Agnew and eager

speech-writers Pat Buchanan and William Saf ire. Agnew hit the hustings, describing

modestly paid toilers in public broadcasting with such alliterative broadsides as

"nattering nabobs of negativism." He planted seeds of distrust against any

government-subsidized information entity -- overlooking the highly trusted British

Broadcasting Company, of course.

Agnew generated a considerable head of steam and might have inflicted lasting

damage. But the Lord works in divers ways. This vice president, it developed, was

a common crook still on the take from his days as governor of Maryland. When he was

eased from office, no one else seemed immediately eager to take up the anti-PBS

crusade.

This over-air service, which seems so upsetting to conservatives traces its

beginnings to the early 1920s. Though never such a power as the tax-supported BBC,

° 2006 Thomson/West, No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw NewsRoom

7/21/05 SDUT B Page 2

our system boasts a rich history of its own. Herbert Hoover, who was secretary of

commerce when radio came into commercial being, saw the new medium as a

technological miracle that should not be handed over totally to hucksters. Thanks

in part to Hoover's early vision, Congress was persuaded to set aside a portion of

the broadcast spectrum for educational use.

Depression times meant few universities could make the investment needed to

underwrite noncommercial radio as an adjunct to their traditional classroom

teaching. But the bands allocated for educational purposes -- and, in time,

television channels as well -- remained unavailable to private licensing. The

colleges and other public entities occupying this spectrum space are subsidized to

about 15 percent of their financial need by the national government.

Conservatives take aim not only at public broadcasting's budget, but have begun

infiltrating its control levels as well. To this end, a reliably loyal

administration functionary, Kenneth Y. Tomlinson, was quietly appointed chairman of

the Corporation for Public Broadcasting -- a vantage point from which he declares it

his intent to see that public radio and TV news and public affairs programming

provide equal outlet for all points of view.

Could anyone fault that? The irony here is that the CPB was created as a

quasi-public entity in the 1960s with a single purpose -- to protect public

broadcasting against precisely the sort of political tinkering that the present

administration and this man Tomlinson seem all about. Questions of his intent

should have been dispelled weeks ago when Tomlinson began slipping nationally

prominent Republican activists and donors onto the CPB board. One of these,

Patricia de Stacy Harrison -- who served as co-chair of the GOP National Committee

-- is the new board chairman.

Tomlinson is one of those self-perpetuating bureaucrats whose survival illustrate

what's known as the Peter Principle -- they're often found in positions a step or

two above their demonstrated level of competence. This man served an earlier stint

on the Broadcasting Board of Governors. That oh-so-weighty-sounding panel

supervises U.S. overseas propaganda efforts. Tomlinson had persuaded Congress that

our broadcasts to the Arab world are projecting "America's message" as never before.

Knowledgeable Yanks in the area insist that while our music is well received, most

Arabs place no trust in the spoken word accompanying it. Or bother to listen.

And what new fare does this fellow plan for PBS? His first added offering has been

a weekly discussion panel featuring Wall Street Journal editors. They've proved

marginally more enthralling than a Dorcas Circle quilting bee.

---- INDEX REFERENCES ----

INDUSTRY: (TV (1TV19); TV Stations (1TV23); Entertainment (1EN08);

Media (1TR30))

Traditional

REGION: (USA (1US73); Americas (1AM92); North America (1N039))

Language: EN

OTHER INDEXING: (BROADCASTING BOARD OF GOVERNORS; COMMERCE; CONGRESS; CORPORATION

° 2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.



Westlaw
7/21/05 SDUT B

NevvsRoom

Page 3

FOR PUBLIC BROADCASTING; CPB; DORCAS CIRCLE; GOP NATIONAL COMMITTEE; HOUSE

REPUBLICANS; PBS; PETER PRINCIPLE; US SENATE; WHITE HOUSE) (Agnew; Antonin Scalia;

Clay T. Whitehead; Depression; Herbert Hoover; Hoover; Kenneth Y. Tomlinson;

Knowledgeable Yanks; Macbeth; Nixon; Nothing; Pat Buchanan; Questions; Spiro Agnew;

Tomlinson; William Satire)

EDITION: 1,2,6,7

Word Count: 948
7/21/05 SDUT B

END OF DOCUMENT

2006 Thomson/West. No Claim to Orig. U.S. Govt. Works.


